document.write('');
پلنگ ایرانی را بهتر بشناسیم - از همه جا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که خود را در جاهایى که موجب بدگمانى است نهاد ، آن را که گمان بد بدو برد سرزنش مکناد . [نهج البلاغه]
 
شنبه 92 تیر 1 , ساعت 5:13 عصر
ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در منطقه به شمار می رود و امکان بقای گروه‌های کوچک این حیوان را در منطقه قفقاز، شرق ترکیه و احتمالاً ترکمنستان را از راه مهاجرت‌های بین‌مرزی افزایش می‌دهد. از سال 1385 لغایت 1391، 64 مورد مرگ و میر پلنگ به دفتر تنوع زیستی و حیات وحش گزارش شده است که البته آمار واقعی بیش از این تعداد می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام): ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی،وجود تنوع اقلیمی و توپوگرافی دارای طیف گسترده ای از سیمای طبیعی،اکوسیستم ها و به تبع آن غنای بالای گونه های جانوری برخوردار است.

در میان فون مهره داران تاکنون 194 گونه پستاندار از 38 خانواده در ایران شناسایی شده است.

خانواده گربه سانان با 10 گونه اهمیت و ارزش تنوع زیستی و حفاظت از آن را در کشور نشان می دهد،که در قرن اخیر 2 گونه گربه سانان شامل شیر ایرانی و ببر مازندران به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی رویه منقرض گردیده اند و در حال حاضر کشور پهناور ایران زیستگاه 8 گونه از خانواده گربه سانان می باشدکه در میان آنها باقیمانده های جمعیت یوزپلنگ آسیایی به چشم می خورد و همچنین این سرزمین مهمترین زیستگاه پلنگ در منطقه به شمار می رود به طوریکه امکان بقای گروه‌های کوچک این حیوان را در منطقه قفقاز، شرق ترکیه و احتمالاً ترکمنستان را از راه مهاجرت‌های بین‌مرزی افزایش می‌دهد.

پلنگ با نام علمی(Panthera pardus saxicolor) ، جثه ای بزرگ و بدنی عضلانی ولی نرم و قابل انعطاف دارد و در حال حاضر بزرگترین گربه سان کشور محسوب می شود.

دست و پا نسبتاً کوتاه با پنجه های پهن و ناخن های تیز و بلند می باشد.سطح پشت و پهلوها از خال های توخالی شبیه گل و سر،گردن،روی دست ها و پاها و زیر بدن از خال های توپر پوشیده شده است.

در اکثر زیستگاههای کشور اعم از جنگلی،کوهستانی،بیابانی،استپی،بلوچی و در ارتفاعات مختلف از صفر تا نزدیک 4000 متر از سطح دریا مشاهده می شود.

در اکثر مناطق کشور اعم از ارتفاعات البرز تا تپه ماهورهای کویر مرکزی،هر کجا که طعمه مناسب وجود داشته باشد زندگی می کند.از اکثر پستانداران بزرگ و کوچک مانند کل و بز،گراز ،قوچ و میش،تشی و همچنین پرندگان تغذیه می کند.پلنگ در مناطقی که آرامش داشته باشد روز و شب فعال است ولی در جاهایی که احساس خطر کند فقط شب ها و آن هم با احتیاط ظاهر می شود به صورت انفرادی زندگی می کند و دارای قلمرو است.

پلنگ دشمن طبیعی ندارد،فقط گاهی توله ها توسط سایر گوشت خواران شکار می شوند،این حیوان از قابلیت استتار خوبی برخوردار است وخود را با شرایط زیستگاههای مختلف سازش می دهد اما به دلیل عوامل تهدید کننده جمعیت آن رو به کاهش گذارده و در بعضی مناطق منقرض شده است.از جمله عوامل تهدید کننده حیوان می توان به موارد ذیل اشاره کرد: شکار غیر مجاز،شکار به دلیل تعارضات انسانی و نزدیک شدن حیوان به جوامع انسانی برای شکار دام اهلی به دلیل کاهش طعمه های طبیعی،تصادفات جاده ای در اثر احداث جاده ها در داخل مناطق تحت مدیریت یا حواشی مناطق تحت مدیریت.در خصوص تخمین جمعیت پلنگ و سایر گوشتخواران نیاز به امکانات ویژه ای از قبیل دوربین های تله ای می باشد لذا نمی توان آمار دقیقی از جمعیت آن ارائه داد.

 از سال 1385 لغایت 1391، 64 مورد مرگ و میر پلنگ به دفتر تنوع زیستی و حیات وحش گزارش شده است که البته آمار واقعی بیش از این تعداد می باشد.

از این تعداد 36 مورد بر اثر شکار غیر مجاز و شلیک گلوله به دلایل مختلفی چون دفاع شخصی به دلیل نزدیک شدن حیوان به جوامع مسکونی و ایجاد خسارت بوده است و همچنین طعمه مسموم،14 مورد تصادفات جاده ای،7 مورد بیماری و عوامل طبیعی و 6 مورد دلایل نامعلوم را شامل می شده است.از 14 مورد تلفات جاده ای تنها 11 مورد آن در پارک ملی گلستان اتفاق افتاده است.

تدوین نقشه راه حفاظت گربه سانان ایران از جمله پلنگ با همکاری گروه متخصصین گربه سانان IUCN در قالب 9 رویکرد مدیریتی،آموزشی و تحقیقاتی.راه اندازی پورتال تخصصی پلنگ ایرانی با آدرس اینترنتی

 www.Persian-leopard.com با همکاری موسسه تخصصصی مطالعات پلنگ آسیایی جهت ایجاد امکان و تسهیل تبادل دانش بومی و تخصصی میان افراد مرتبط با حفاظت و مطالعات در خصوص این گونه،

برگزاری کارگاههای آموزشی- مشورتی در خصوص ظرفیت سازی جوامع محلی در حفاظت از تنوع زیستی و تجزیه و تحلیل اطلاعات پراکنش پلنگ در کشور با حضور کارشناسان استانی و ستاد،توسط موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی و با مشارکت و حمایت دفاتر حفاظت و مدیریت شکار و صید و دفتر تنوع زیستی وحیات وحش از جمله مهمترین اقدامات دفتر حیات وحش و تنوع زیستی در خصوص حفاظت و مدیریت این گونه بوده است.


کل چیزا از اول تا الان