document.write('');
پیروزی سعید جلیلی میتواند به نفع روسیه باشد. - از همه جا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبّت دنیا، خرد را تباه می کند و دل را ازشنیدن حکمت باز می دارد و کیفری دردناک می آورد . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 92 خرداد 4 , ساعت 7:47 عصر

تحلیل کارشناسان روس از نامزد مطلوب مسکو در انتخابات ایران، ادامه فضاسازی‌های آمریکا و رسانه‌های غربی علیه فرایند انتخابات در ایران، تحلیل کارکرد احتمالی احمدی نژاد پس از پایان دوره ریاست جمهوری و معرفی مواضع محسن رضایی در انتخابات، از جمله مطالب مربوط به انتخابات ایران است که در رسانه‌های جهان بازتاب یافته است.

به گزارش «تابناک»، در میانه تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های رسمی و غیررسمی جهانی درباره انتخابات ایران، مطلبی که سایت شبکه خبری «دویچه وله» منتشر کرده، جالب توجه به نظر می‌رسد. این سایت ضمن بررسی دیدگاه روسیه نسبت به انتخابات ایران، تلاش کرده دریابد پیروزی کدام نامزد در انتخابات ایران برای روسیه خوب تلقی می‌شود.

در این مطلب، ضمن اشاره به این که رد صلاحیت چهره‌ای چون‌ هاشمی برای دولتمردان مسکو، دور از انتظار بوده و آن‌ها را «شوکه» کرده، به نقل از یک کارشناس روس آمده: «روسیه با سیاست‌های نامزدهای حاضر آشناست و برخی از آنها شاید سمت‌گیری غربی نداشته باشند؛ اما می‌توانند با غرب مذاکره کنند و به توافق برسند. بهبود مناسبات ایران با غرب می‌تواند برای آن‌ها مهم‌تر باشد و نگاه به غرب اولویت پیدا کند. محافلی در روسیه از این مسأله می‌ترسند و نگرانند. همین محافل بر این باور‌ند که پیروزی سعید جلیلی می‌تواند به نفع روسیه باشد. به باور‌ آنها، اگر جلیلی سر کار بیاید، سیاست کنونی ایران ادامه خواهد داشت».

به این ترتیب، به نظر می‌رسد سیاست‌های کنونی ایران منافع بسیاری ‌عاید روسیه کرده که تحلیلگران روس خواهان ادامه وضع موجود هستند.

اما از جمله دیگر مطالب انتخاباتی مورد توجه مطبوعات جهان، ادعاهای پیوسته دولت آمریکا علیه انتخابات ایران و تلاش برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

«گالف تودی» از جمله آخرین مطبوعاتی است که اظهارات روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده و می‌نویسد: ایالات متحده از روند برگزاری انتخابات در ایران انتقاد کرده است. کری مدعی شده با توجه به رد صلاحیت شمار بسیاری از نامزدها، انتخابات ایران ‌اعتبار لازم را نداشته و با استانداردهای بین‌المللی فاصله دارد. به هر حال، این ادعاها زمینه‌ای را فراهم کرده تا شماری از مطبوعات و رسانه‌های جهانی هجمه تبلیغاتی جدیدی ‌علیه ایران به راه بیندازند.

در همین راستا، برخی از مطبوعات به صرف انتشار مواضع آمریکا و دیگر کشورها بسنده نکرده و تلاش داشته‌اند با انتشار تحلیل‌های جهت دار، فضاسازی علیه ایران را تشدید کنند.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» از این جمله است که روز گذشته با انتشار تحلیلی مدعی شده با توجه به اینکه از حدود هفتصد نامزد ‌نام‌نویسی کرده در انتخابات، تنها چند نفر اجازه شرکت در رقابت‌ها را یافته‌اند، رقابت‌های انتخاباتی در ایران پیش از آغاز، پایان یافته است.
این روزنامه همچنین ادعا می‌کند که هدف اصلی مجموعه حاکمیتی ایران این بوده که با تأیید صلاحیت تنها چند تن از نامزدها، ریاست جمهوری را به عنوان یک مرکز قدرت در کشور تضعیف کرده و به این ترتیب، از چالش‌هایی که ممکن است در آینده از سوی این نهاد برآید، جلوگیری کنند.

در میان دیگر مطالب، روزنامه «دیلی استار» با انتشار تحلیلی به بررسی کارکرد احمدی نژاد در دو دوره ریاست جمهوری‌اش و چگونگی افول حمایت از وی در مجموعه گروه‌های حاکمیتی پرداخته است.

این روزنامه در مطلب خود به چالش‌ها و موضع گیری‌های متفاوتی که در هشت سال اخیر از سوی احمدی نژاد ابراز شده و با دیدگاه‌های رسمی در تعارض بوده، اشاره کرده و همچنین ماجرای شکل گیری حلقه انحرافی را نیز مورد توجه قرار داده است.

دیلی استار بر این باور است که با پایان دو دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد و به ویژه با توجه به شکاف پدید آمده میان احمدی‌نژاد و نظام، به نظر نمی‌رسد احمدی نژاد از «تلاش‌های خود برای بی ثبات کردن دستگاه حاکم» دست بکشد.

روزنامه «تودی زمان» ترکیه نیز همین مطلب را با تیتر «پس از احمدی نژاد» منتشر کرده است.

اما به جز این گزارش‌ها و تحلیل‌ها، از روز گذشته تاکنون ‌برخی از سایت‌ها و رسانه‌ها مطالبی را در راستای معرفی فرایند انتخاباتی و نیز نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران منتشر کرده‌اند. در این راستا، سایت «رادیو اروپای آزاد» در مطلبی با تیتر «راهنمای انتخاباتی ریاست جمهوری ایران» به معرفی فرایند انتخابات، از ‌نام‌نویسی نامزدها گرفته تا رأی گیری و اعلام نتایج آرا پرداخته است. سایت نشریه «فارن پالیسی» نیز با انتشار مطلبی به معرفی مختصر هشت نامزد حاضر در انتخابات پرداخته است.

در پایان، خبرگزاری «ترند» به بررسی مهمترین مواضع محسن رضایی درباره مسائل اقتصادی و سیاسی کشور پرداخته و نقطه تمرکز خود را بر دیدگاه این نامزد انتخاباتی درباره سیاست خارجی قرار داده است.

ترند می‌نویسد، رضایی اشاره کرده که ایران هرگز نباید در جریان مذاکرات هسته‌ای، فرصت سوءاستفاده در اختیار خارجی‌ها ‌گذارد و مذاکره همراه با افزایش فشارها نیز پذیرفته نیست.

وی ضمن تأکید بر اینکه در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور، به مذاکره با گروه 1+5 ادامه خواهد داد، گفته: با این حال‌ در مقابل این گروه تن به مصالحه نخواهد داد. این خبرگزاری همچنین به برخی مواضع اقتصادی رضایی اشاره کرده و می‌نویسد، از دید وی، 70 درصد مشکلات اقتصادی کنونی، ناشی از سوءمدیریت دولت کنونی است. 



کل چیزا از اول تا الان